Mønstre du kan smage

Har du også fået øjnene op for vores nye design? Det er faktisk ikke helt tilfældigt, hvordan det ser ud. Det nye univers af mønstre og farver, skal gøre det lettere at vælge den rigtige ølvariant og derned hjælpe med at genkende øllens smagsudtryk.

Efter 14 år med samme etiketter, stillede vi spørgsmålet ”kan man få en idé om øllens smagsoplevelse ved at kigge på etiketten?” Øl er en sanseoplevelse af duft, smag, og sågar lyd – og ikke mindst udseende. Tanken bag vores nye design er at lege med etikettens visuelle udtryk med baggrund på øllens smags- og aromaudtryk. Vi lægger masser af kærlighed og energi i vores bryg hver eneste dag, så selvfølgelig skal sanseoplevelsen starte allerede, inden du åbner flasken.

Vores nye unikke design er udviklet sammen med Carlsberg Laboratoriets sensoriske panel med det formål at illustrere smagsoplevelsen i hver enkelt Jacobsen-øl. På hver etiket kombineres de tre grundformer. Cirkel, firkant og trekant. Med udgangspunkt i disse, er der skabt mønstre, kurver og vinkler, som tilsammen, er med til at illustrere den smagsmæssige oplevelse for den enkelte øl.

De tre grundformer – bløde former og skarpe kanter
Firkant: Den firkantede grundform, herunder rektangulære og kvadratiske former, vil i de fleste tilfælde associeres med bitterhed.
Cirkel: Den cirkelformede grundform består af kurvede linjer og cirkulære former. Disse opfattes som bløde og forbindes med søde smagsnuancer. Umami illustreres ved brug af kurver, der har form som en halvcirkel.
Trekant: Den trekantede grundform består af skarpe vinkler, som i trekantens formsprog, er forbundet med enten meget bitre, sure eller syrlige smage.

De smagsmæssige udtryk for hver Jacobsen-øl kan dog ikke alene udtrykkes igennem mønstre. Farverne spiller også en vigtig rolle i beskrivelsen af øllets smagsmæssige udtryk. Farverne i kombination med de unikke mønstre, udtrykker tilsammen de aromaer, smage og noter, der kendetegner hver Jacobsen-øl.

Farver – en komplet palette af udtryk
Grøn: Afkodes fx som duft og smag af humle, græs, lime og stikkelsbær.
Mørk blå: Er tiltænkt til at symbolisere lakrids, lyse nødder, brød og toffee.
Brun: Leder tankerne hen på karamel, chokolade, nødder, kaffe, tørrede frugter og rugbrød.
Rød: Symboliserer fx søde bær, frugter og varme krydderier.
Sort: Vil typisk kobles til en intens smag af chokolade, kaffe og røg.
Gul: Afkodes typisk som syrlige smage, fx frisk ananas, passionsfrugt og hyldeblomst.


Vores India Pale Ale er eksempelvis sammensat af firkantede mønstre, da den bl.a. har en høj efterbitterhed. Desuden er etiketten grøn, hvilket er kendetegnet for en velhumlet øltype.

Et andet eksempel er vores Brown Ale, hvis etiket har et cirkelformet mønster. Der er derfor tale om en øl med søde smagsnuancer. Desuden er etiketten brun, hvilket stemmer overens med, at øllen har noter af ristet karamel, kaffe og bitterchokolade.

Med denne nye viden, vil du muligvis næste gang du køber en øl, have lettere ved at genkende øllens smagsudtryk ved udelukkende at kigge på farver og former. Der er derfor åbnet op for en helt ny måde at blive klogere på øl på.